torsdag 22 april 2021

Backa för att komma framåt?

Ibland är vägen framåt för svår. - Då kan det vara bra att backa och ta sats, för att komma längre fram. Idag handlar bloggen om just detta. Nu är ju jag en ord-lekare så Ni som läser detta och inte är ord-lekare får jobba lite extra hårt idag för att följa i mina något udda tankebanor. - Häng med på dagens utsvävning!

  • Jag har satsat på att förodla ganska så mycket i år. Just nu så slåss gurkplantor med tomatplantor om solljuset inne i fönstret. Spenat, sallad, dill, mangold, senapskål och persilja har det något bättre då de står i första ledet vid glasrutan. Alla gurkplantorna är över 30 cm nu och 7 st blommar redan. Att då vakna upp idag (22 april), med snö och kastvindar ute, gör ju att man tappar lite styrfart... Jag som hade tänkt att flytta minidrivhuset (utomhus), idag. - Det får nog vänta då jag istället ska skotta snö. Jag har planerat att bygga ett enkelt växthus - nu tappade jag sugen men kanske kan jag förmå mig att bygga några odlingsbäddar och fixa till några gamla fönsterglas, så det driver lite extra. Ja, - eller så det inte snöar för mycket på plantorna... 
  • Då en av döttrarna har haft problem med NPF - (NeuroPsykiatriskFunktionsnedsättning) hela livet, så är det inte ovanligt med en viss regression för att kunna hämta kraft för att orka komma framåt igen. Just nu är det riktigt jobbigt med ångest och tvångstankar. Så vi hoppas att de nya öppningar som är på gång, med ev boende och behandling kommer att leda framåt. Måste nämna att jag är full av beundran över provtagingen på "Nyhälsan i Forserum". Då dottern har svår ångest så är givetvis även en vanlig provtagning en STOR sak. "Jossan" på Nyhälsan läste in dottern perfekt och fick henne att slappna av. Att vi fick komma 2 dagar i sträck var absolut inga problem utan fortfarande ett suveränt bemötande! Guldstjärna!
  • Igår så var det dags för den första CT-scanningen av Helenas mjukdelar i torson (främst levern), sedan starten med cellgifter. Hon skulle scannas i Eksjö klockan 18.00. Vi var ju tvugna att åka dit och låta Helena påbörja kontrastdrickandet kl 16.00. Istället för att sitta i ett trångt väntrum i coronatider och trängas med annat folk, så hade vi med en tomflaska som vi hällde över hennes kontrastvätska i. Sen åkte vi ut på stan i Eksjö. Vi träffade min gamla klasskamrat Maria, som bor i staden. - Det känns konstigt att springa på henne i Eksjö, då hon bodde i Vetlanda när vi pluggade på samma linje. Lite handling och dessutom 33:- lyxinköp - (2 ostfrallor, en burk skagenröra och en läsk), man måste ju få njuta lite i all misär... - Vi parkerade vid Eksjö Camping och hade utsikt över sjön och den tomma badplatsen, medan vi smaskade i oss varsin go´fralla och drack lite sockerfri Trocadero. Nu börjar väntan på resultatet av CT´n. Jag är fullt övertygad i känslan om att cellgifterna funkar och bromsar metastasernas utbredning. Helena är inte lika säker på detta, utan funderar på om det verkligen funkar. - Än så länge har jag vid 4 tillfällen sagt - fungerar och en gång - funkar inte. - Jag har alla rätt så här långt. - Nu hoppas vi att jag även har det denna gång!
  • Det är konstigt ibland med krockar. - Igår hade Helena och hennes mamma båda bokade teletider med överläkaren på mag-tarm i Eksjö. Bägge dessutom kl 14 - 15. Förstår givetvis att läkaren passar på och satsar några timmar en dag och ringer många i följd men ändå... Att bägge endast har telefontid med honom en gång om året och då inom samma tidsram.
  • Vi har starka förhoppningar om ett besök av Helenas faster Margareta. Hon är ju en oerhört livsglad och naturälskande person. Hon är också djupt troende. Hon är nunna i Vadstena. Nunnorna får med några års mellanrum chansen att hälsa på sina närmsta anhöriga under en vecka. Då hennes närmsta anhörige är Helenas pappa *(som är nyopererad) så planerar vi för att få hit både Helenas pappa och "fastran" samtidigt. Hoppas vi får detta i lås!
  • Valparna växer och är 7 veckor idag. Det är härliga busfrön, som springer runt våra fötter. Vi har nu valparna ofta ihop med de vuxna hundarna så de får lära sig läsa signaler och umgås på hundars vis, - "Hundspråksutbildning". Idag när jag skulle låta de vuxna hundarna och valparna sköta morgonbestyren - så blev det tveksamt hos valparna. - Det var ju något vitt på marken...

Idun blev tveksam efter några steg ut i blötsnön.

Brage och mormor Trolla ville stanna på tröskeln.

Gurkblommor i förkultiveringen.

Moster Tassa (7 år) delar matskålen med Atle (7 veckor).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar