lördag 8 juli 2023

Semesterstart!

 Det är sjukt att när man inte arbetar utan är "ofrivilligt ledig", så blir det inte lördag - hela veckan, som många tror. Det blir måndag varje dag! Det är alltså vardag, följt av vardag, följt av... I år har jag ju faktiskt en annan förutsättning än jag haft tidigare. Jag har ju arbetstränat i ett svep sedan förra semestern. - Alltså har jag semester. Vilken ynnest från myndigheterna att man trots en sliten gubbakropp kan få ha semester. Jag ska försöka njuta av tillvaron så mycket som möjligt. Igår startade jag med att laga 7 matlådor, till Helenas mamma och mig själv. Då kan jag leka med annat och bara värma i micron, när energin försvinner. Sedan hade jag besök av tidigare valpköpare från Norrköping och så handlade jag upp lite destillerad dryck, så man kan förgylla sommarkvällarna. Idag startade jag med lite ommöblering här hemma, sen blev det skogen för att kontrollera kantarellbeståndet. Korgen var tom både dit och hem, - men en rådjursfamilj sa hej, så det var helt klart värt en skogstur. Sedan har jag givetvis följt EM deltävlingen i rally, som går i Värmland, just nu. SVT play sänder via webben. Nu, efter lunch, har jag klippt gräset på hela tomten. 1200 kvadratmeter - pust å svett och stön --> satan så mycket yta man inte utnyttjar till vardags. Just nu ramlade jag ner framför datan medan jag fyller på vattenförrådet i gubben. Nu ska jag duscha, - vem fan orkar se (och känna doften av) en genomsvettig gubbe? - Jag klarar inte ens att se mig själv i spegeln!  

Orkar jag hålla det här tempot hela sommaren så blir det en av de mer aktiva semestrarna på många år. Det jag har planerat in är:

  •  en tripp till Vadstena och hälsa på Helenas faster, 
  • åka till Falkenberg och träffa mitt nya barnbarn, 
  • ta en fika i Eksjö med en fd klasskamrat, 
  • gå ut någon kväll i Jönköping och äta och lyssna på livemusik. 
Sedan hoppas jag att det kan bli lite trevligheter med vettigt folk i min omgivning. Utöver detta så ska jag pyssla med mycket smått, hemma - så jag får huset att bli mitt, igen. Det har blivit väldigt många provisorium när nöden har styrt över viljan. Nu ska jag metodiskt, steg för steg återta huset och skapa mitt framtida hem med vilja. Jag har börjat med sovrummet. Jag hade en ganska så klar bild men fick fråga min goda vän. - Hon tyckte lika som mig (utan att jag avslöjade mina ideér). Så nu blir det omtag, - som Helena sa. Jag retades alltid med henne om just "omtag", - det har man på gardiner, brukade jag säga, inte när det gäller en omstart. - Vilket alltid fick en rödlätt dalkulla att tända, ordentligt...

Valparna har nu fyllt 7 veckor och har vassa tänder, busar med allt, de hittar. Husses skor, gardiner, de vuxnas hundarnas leksaker och ben, mm, mm. Nästa vecka blir det vaccination och chipning samt veterinärbesiktning. - Sedan är de redo för nästa steg i livet. Som planen är nu blir Neptunus först att flytta. Venus stannar 2 veckor till och Jupiter väntar på sitt nya hem. Det är konstigt men många vill inte ha hanar. Jag har svårt att förstå detta. Förr hade vi bara hanar i flocken. De var alltid sugna på att jobba med klövjeväska på ryggen, eller spåra, köra att lydnadspass, lite agility, osv. Nu vill nästan alla ha en tik, istället. Nåväl - jag har fortfarande en riktigt fin, rastypisk hane till salu. Han är fullpälsad (powder puff) och härligt sugen på livet. Han gillar att vara en blandning av Houdini och Columbus. - Upptäcksfärder och utbrytsförsök för att se ALLT!

Idun kollar vad husse köpte i fredags i Nässjö. 
Rengöringsmedel, 5 kg jasminris, kaffekapslar, 
diskborstar, gin, vitt vin och skumpa. Håller jag
på att tappa allt? - Inget kött, inget godis...

Blev bjuden av chefen i torsdags på Forserumskrogen. Ryggbiff, 
potatisgratäng, ugnsstekta grönheter, champinjonsås och lite sallad.

Mormor och morfars gamla hörnskåp passade
bra in i sovrummet. Beställt av ett snickeri
 i Sigtuna när dom gifte sig.

Klädgarderoben är nu inne i sovrummet.
Stor, tung och väldigt modern, - funkar
ändå ihop med äldre inrede.

Snart färdigt. Möblerna är klara. Foto på Helenas faster
(nunnan, syster Birgitta), barn och barnbarn, är klart.
Jag gillar de gamla 80-tals reproduktionerna som är 
tryckta på masonite. Billigt men smakfullt.  Lite 
romantiskt, - utan att jag får sura uppstötningar.

Mycket ljus i söderfönstret. - Varde ljus å det lös så in i h-e... 
Nu är jag nöjd med mitt znarkutrymme.

Fr v: syskonen Vilda (Tiramisu) och Lukas (Raita).
Mormor Trissan i förgrunden. Lukas bor på 
Vikbolandet, utanför Norrköping.

Det blev ingen svamp idag - men en familj rådjur
 sa hej. Bock, hind och kid som gick tillsammans.

Fina Jupiter söker ett hem.

Husses fingrar är härliga att bita i, tycker valparna.
 Tänderna utvecklas, snabbt och det kliar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar