söndag 16 juli 2023

Första semesterveckan avklarad.

 Första veckan utan arbetsträning så har jag satt sprätt på (nästan) hela fattigbidraget. Nu har det varit värt det, men oj vad pengar är lätta att omsätta i vill, måsten och bara lite till... 

Måsten fixas först, sedan bör och viktiga vill. Den hemska bara lite till är den jobbiga. Den busen smyger sig in när jag är på byggvaruhuset och viskar i mitt öra "visst vore det fint med panel i taket också" eller "det vore ju skönt med golvvärme i hela huset till vintern" eller i mataffären, "- där en entrecote ligger och ropar mitt namn".... 

Vill:

  • 2 x "utemat": En Grand Chicken Meal, på Max. En hamburgertallrik på Forserumskrogen. 227:
  • Öl, vin, skumpa och gin 800:-
  • 2100: - i byggmaterial på Jem&Fix - Melaninskivor, bänkskiva och några reglar.
  • 980:- Forserums järnhandel: borr, lim, eluttag, mm

Måsten:
  • Vaccinering, chippning och veterinärbesiktning av valparna 2750:- 
  • Matinköp 1400:-
  • Medicin från Apotea 1970:-
Bör och bara lite till: har faktiskt fått stå tillbaka, just nu.

Är detta nödvändigt? Nä inte allt, men livet ska levas. Är det något jag har lärt mig av cancerresan med Helena, så är det just att: - Vänta inte med att leva. Som det gamla ordspråket säger: "Man får ingenting med sig när man dör". Visst borde jag säkert spara och placera de få kronorna som inte går till driften av boende och uppehälle, - men 3 av min 4 biologiska barn har det mycket bättre ekonomiskt, än vad jag har. Av mina bonusbarn har 2 av 3 det också betydligt bättre förspänt än jag nånsin kommer att ha det igen. Så att bygga om lite, - så jag trivs bättre i mitt hus, anser jag vara värt lite låga siffror på bankkontot. Sen kanske jag tar i lite med den förädlade drycken och maten, - men detta lager, räcker antagligen hela semestern. Gjorde slut på förra semesterns gin förra veckan.

I onsdags blev det lite vin och räkor. Toast skagen till förrätt, räksallad som huvudnummer och en ljuvlig dessert på "no bake cheesecake". Både vitt vin och skumpa smakade väl. Livsbejakande att njuta av en kväll med trevligt sällskap, (inte bara vin).

Det stora, tidsödande, arbetet har varit att bygga 4 nya underskåp som en förlängning av köket. Övriga skåp är från 1976 och jag hade några extra luckor. Dock hittade jag inga skåpstommar från 1970-talet, som matchade resten. Då fick jag den brillianta ideén att bygga egna skåpstommar. Nu är dom färdiga och luckorna hänger hyfsat på plats. - Det ska finjusteras, men det får sonen göra då min kropp inte är så glad i att ligga inuti ett skåp och försöka justera gångjärn. 2 nya uttag monterade över bänken och förberett för arbetsbelysning Jag ska ha en liten hylla över denna arbetsbänken, arbetsbelysningen ska monteras under denna. Det ska främst vara en förvaring av köksmaskiner i dessa underskåp. - Man kan ju även baka, knåda och dega på denna 2.3 meter långa bänk. - Så nu kan det bli STORA bullar i fortsättningen. 

Gjorde egna mangold-dolmar.
Godaste jag smakat på länge! Jag har fått en 
grym skörd av mangold i odlingsbädden.
Då måste man ju använda godsakerna.

Gul lök och mangold från egna odlingen.

Chili con carne, kokt sej med hollandaisesås,
kyckling-drumsticks. En produktiv lördagsmorgon.

Hittade luckor från 1976. Lite lim och fixande
så duger dom gott till köksförlängningen.
Jupiter kollar så jag sköter mig.

Lilla Peter i det stora byggvaruhuset...

Med stark vilja och vaselin får allt plats, (nästan).

Lite sorgligt att se den slitna väggen bakom gamla klädskåpet.

Sockel och skåpsbotten samt eluttag, färdigt.

Plugghål till styrtappar för skåpsgavlar.

Många timmar senare. - Att göra allt med handverktyg tar tid, 
- men är väldigt tillfredställande! Mina medhjälpare är valpen
Jupiter (8 veckor) och stora valpen Vilda (16 mån).

Ta-da! Skåp klara, bänkskiva på plats och nu
 startar nästa steg: målning och tapetsering.
Vila på semestern? "- Jag är skeptisk".

Klimatisen blommar, rosen/blomsterbönor, luktärtor och krasse.

Lite grönheter på altanen.

Solrosor, physalis, kålrabbi och små kvisttomater.

Mina gröna fingrar, har lyckats.

Mitt hus ser inte så fel ut med alla blommor.

"Gåvohörnet": frön och lökar jag fått av vänner.

Världens bästa Thore. 
En fotboll, Thore och en farfar,
 - då löser sig allt.

Mina 8-veckors valpar hos veterinären. 
Veterinären "råkade" tappa godis på golvet.
Planetkullen lät sig väl smaka.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar