lördag 28 januari 2023

Film, mat och lite mer speed på gubben.

 Ett vecka med snurr på allt. Tisdagen var en dag av spänning och fjärilar i magen. En av döttrarna har haft problem på sitt boende och har känt att hon varit tvungen att ta en paus. Jag hade ett möte med personalen - ett möte som jag var mycket mer spänd och uppjagad över, än vad jag ville erkänna - ens för mig själv. Att sitta på ett möte med anställd personal och jag som "närstående" ska tala om hur dom ska jobba. - Det blir lite "over the top"... Nu gick det helt ok med mötet. Dottern flyttade också tillbaka samma dag. Det har även funkat bättre än tidigare för henne - så här långt. 

Torsdagsvällen var det dags för pensionärsnöjet - spela på duo-appen denna gång på premiären av årets Antikrunda (svt). Tror jag börjar bli så mycket Svensson att jag snart får byta efternamn. Helena hatade "svensson-mentalitet" och inrutade rutiner. Nu när hon inte längre håller mig i örat, så åldras jag fort, vad gäller rutiner. 

Fredagen var en väldigt effektiv dag för mig. Ringde och sa upp tvillingkortet, då jag bara använder en tv, nu. Helena låg ju mesta tiden i sängen och hade en egen tv i sovrummet, där hon kunde streama det hon ville se.  Åkte se och fotade mig på transportstyrelsens kontor i Jönköping, för mitt nya körkort. Fortsatte direkt till polisen och hämtade mitt nya pass. Sedan till återvinningen vid Kungsporten i Huskvarna. Pantade för 212:- så det fanns behov av att panta. Sedan ner till Huskvarna centrum och inköp i 2 olika dagligvaruaffärer. Sedan hem och klockan var bara 11. Gjorde en lasagnette på blandfärs (som jag hittat med kort datum - 50%). Liten provsmakning av lasagnetten. Viloläge i 45 min, och läsning av gamla deckare. Sedan fram med mycket olika ingredienser. Lagade både sidfläsk med en smaskig ramen, grillade kyckling och lagade stekfläsk med löksås. Åkte till Helenas mamma med 3 matlådor. Idag blir det en ny matlåda åt henne. Har gjort sås till kycklingen/rostade rotsakerna. Sedan blev det kaffe, lite datasurfande och sen fixade jag till lite fredaxmys: fläskytter med rostade rotsaker (ja, jag stal lite av kycklingens rotsaker) och ett glas druvjuice. Jag vet inte vad det är för vitaminer jag råkat få i mig men det var härligt att få så mycket gjort på en dag. Avslutade fredagen med mer Svensson-rutiner. Återigen Duo-appen, men denna gång var det "på spåret". 

Ikväll (lördag) har mina söner Joakim och Johan fixat en kombinerad födelsedags- och julklapps-kväll på stan, för lilla mig. Vi startar med lite fin mat sen blir det den nya Avatarfilmen. Jönköping here we come! Superfin mat, trevligt sällskap (of course) samt en av de bättre filmerna i modern tid. Filmen var på 3 timmar å 12 minuter och vi tittade på en 3D-visning. Trodde min rygg skulle få problem men det funkade. Visst är jag lite mör nu efteråt men att få se en toppenfilm på bio i 3D kan inte bli fel.

"Boys are back in town" sjöng Thin Lizzy. Hur kunde dom
veta att sönerna skulle bjuda ut mig på en mat- å filmrunda?

Johan och Joakim bjöd mig på mongolisk buffé på Soya.
Sedan blev det Avatar "the way of water" i 3D.

Underbar mat på Soya i Jönköping. Man plockar fruset kött och 
färska grönheter från ett buffébord, lägger på nudlar och olika wok-
såser. Sen lämnar man tallriken till kocken som lagar maten på stekbord.

Soya har kvar både koifiskar som simmar i golvkanalen
 och koifiskar på väggtavlan. Såg nästan likadant ut
 sist jag var där och bjöd Helena på mat, våren - 2006.

19 år och 30 kilo mellan de olika
 passfotona, - men samma gubbe.

Fredax-mys! Fläskytter och rostade rotsaker.

Fredagens matlådefix. Blev totalt 8 matlådor.

Blandfärs med kortdatum = halva priset - då 
smakar det extra gott med en lasagnette.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar