söndag 24 april 2022

Liv i motvind.

 Som alla vi med cancersjuka partners vet, så är det mycket som sker i motvind. Det är allt från långa väntetider på röntgen till orolig väntan på besked av sista provtagningen. Utöver detta så är ju tyvärr stora delar av samhället ganska så motvindsblåsande också. Utan att säga för mycket så genomsyras ju inte vår gemensamma, offentliga sektor av snabbhet, effektivitet och proffsighet, alltid. Ändå så är jag oerhört tacksam för alla härliga människor vi har mött inom sjukvård, rehab och sociala insatser under vår cancerresa. För vi ska vara tydliga: - Det är oftast inte hos personalen det brister - det är fortfarande regler, begränsningar och politiska beslut som begränsar. Tyvärr så är inte alternativet med privata aktörer heller så lyckat. Alltför många lycksökare som ser pengarna först och människorna sen, har ju anmält intresse i privatiseringarnas tidevarv. Oavsett vem som driver verksamhet för människor som behöver stöd, så måste alltid följande turordning följas: 1 - Människan behov, - sedan allt annat.

Nu har vi ganska så fullt upp med valpar, möten och just livet, kommande vecka. De första valparna är klara för utflytt på fredag. Dom har alla blivit reserverade och bokade. Så deras nya hem väntar bara på att dom ska få in åldern och bli vaccinerade, chippade och veterinärbesiktade innan leverans. Se mer på:   Geishamors kennel   

Pollen! - Vem f-n kom på detta otyg? Helena och hennes sida av familjen har ju varit känsliga för allergier och inte minst pollen sedan många år tillbaka. Jag har varit ganska så förskonad av detsamma fram till de sista åren. - Nu slår pollensäsongen mig med full kraft. Jag snörvlar, nyser och har bara små ögonspringor. Jag har ju tagit antihistamin men än verkar det inte bita. 

Idag har vi haft 80-års fest för svärmor. - Ja, vi smygstartar, hon fyller först på tisdag, men då blir vi ju inte så många. Stefan och Linda bor ju utanför Falkenberg, Sanna i Nässjö å Bina&Albin jobbar skift i byn, så mycket lättare att fixa ihop "the Simonsson" på helgen. Jag är väldigt glad över att alla Helenas barn kommer på besök allt oftare. Än är Helena ganska så pigg, emellan vilostunderna, men vi vet ju inte hur länge detta håller i sig. Imorgon kommer läkaren från SSIH, så får vi se vad som blir nästa steg.

Helena och jag har pratat en hel del om framtidsplaner. Just nu är planen att få ännu en midsommarhelg för Helena. Hon säger att hon också vill ha en sista sommar innan tiden är all. Jag vågar inte riktigt ta den önskan i min mun än. Då vi vet att obehandlad, långt framskriden cancer kan förändras väldigt snabbt, så väntar jag med att hoppas på sommaren. Däremot så ska vi försöka få en trevlig midsommar. Blir det mer - så är vi ju givetvis glada. I dagsläget är hon oförskämt pigg med tanke på förutsättningarna. Så hon kan säkert lura cancern ännu ett bra tag.

Helena med mamma Kerstin (80 år på tisdag). Bakre raden: 
Stefan m fru Linda, Sanna, Bina m sambo Albin.

Svärmors favvomat - Smörgåstårta! 

#%&½  -  POLLEN!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar