onsdag 23 oktober 2019

Nytt hår.

I söndags fick jag säga "Adjö!" till mitt gamla hår. Inte utan beslutsångest i veckor, tårar av frustration och en hel massa vånda innan själva verkställandet. Peter maskinklippte allt till c:a 13 mm, utom lite lugg som vi kunde spara. Så klart har jag små öar av skallighet uppe på skalpen och i tinningarna - men det struntar jag i. Det är SÅ skönt!!!

I går fick jag en snabbkurs av Sanna i grundläggande sminkteknik med primer, eyeliner, foundation och andra (för mig) okända preparat. Jag har ju aldrig sminkat mig med mer än med mascara och kanske lite läppglans förut. Men oj vad det gjorde skillnad med lite smink! Färglöst babyhår i tussar, obefintliga ögonbryn och insjunkna ögon med mörka Konsumkassar under, gör INGEN glad. Man ser betydligt sjukare ut än nödvändigt och det är inte roligt att mötas av den spegelbilden varje dag. Detta känns betydligt bättre!

Nyfrisserad och ett nybörjarförsök i ögonbrynsmålning.

Idag fick jag säga "Hej" till mitt nya hår. Har haft sådan beslutsångest så jag ska inte ens försöka förklara. Till sist ansökte jag om perukbidrag och bestämde mig för att beställa flera peruker online i lite olika stil och färgnyanser. Jag hade en himla tur för en av de få online-butiker (med landstingsavtal) har rejäl rea på en massa fina designperuker. Företaget heter Garantiprodukter AB, ligger i Sundsvall och webbsidan hittar du på wigs.se. Jag kan verkligen rekommendera dem! Jag gjorde beställningen i söndags och redan idag (onsdag!) kom leveransen med de två peruker som fanns i lager. Jippie!

Känns väldigt ovant men rätt ok ändå.

Den första peruken (ovan) påminner om hur mitt biologiska hår såg ut innan jag blev sjuk. Fast lite kraftigare och mer välordnat, förstås... Den heter Scarlett och är gjord av Jon Renau. Färgen heter Strawberry-shortcake och är en härlig kastanjebrun färg. Den andra peruken heter Avery av Estetica. Den är lite blond-ish och kortare än den första. Har inte riktigt blivit vän med den ännu. Tror det mest beror på att den är så ljus. Hmm... Jag kanske vänjer mig? Det sägs ju att blondiner har roligare. Eller?

Inte ser jag ut att ha så roligt på den här bilden
men det blir kanske bättre med tiden. Hoppas!

Den tredje (som inte fanns i lager och som måste beställas från USA) är riktigt kort, rödbrun, gjord av Gabor och heter Confidence. Och det kan man ju alltid hoppas på! Att få lite mer självförtroende när det gäller utseendet, alltså. Så nu väntar jag med spänning på den tredje wiggen!😄


Mitt hår för drygt 1 år sedan...

...och mitt hår för 2 år sedan.


2 kommentarer:

  1. Så snygga peruker på en snygg tjej!!!

    SvaraRadera
  2. Å, vad jag blir tårögt glad - du är så fin, du har fått tillbaka åtminstone en del av din självkänsla och din kärlek till dig själv - håll i, håll ut, och krama Peter så mycket du bara förmår. Jag kramar dig

    SvaraRadera