måndag 9 september 2019

Liv i ur och skur.

Idag funderar jag kring min fashination för ordet liv. Har börjat inse att jag, ju mer skit och sjukdom som händer, pratar mer och mer om just liv. Någonstans på resan så har det bara blivit så mycket elände att jag måste släppa på dyngan och fixera på det som är värt något. Därför har liv blivit ett ord som för mig symboliserar hopp, kraft, medgång och inte minst strävan framåt.

Om jag istället skulle fixera på det negativa, som jag gjort alltför länge, tidigare i mitt liv. Då skulle dagliga agendan vara: för lite pengar, för dålig bil, för sjuk fru, jag själv för sjuk/lat, för många måsten, osv, osv. Tro mig - jag har varit där och eldat med negativ energi och aggression. Jag har klarat många dagar på det sättet - MEN - jag har inte varit trevlig, mått speciellt bra eller gjort mitt yttersta vad gäller något. Därför är jag nu stolt över att jag har kunnat vända "sur-gubben" till en "hoppfullhets-gubbe". Hur länge jag orkar se allt på detta sätt är oklart, men jag ska kämpa för att orka så länge det går.



Jag opererades för cellförändringar i min manlighet i torsdags. Utan att ta i så kan jag lugnt påstå att jag har en av Sveriges tjockaste lemmar. - Nä, absolut inte längst men tjock och svullen nåt så in i satans och ÖM!!! Har genomgått flera stora operationer tidigare både här å där i kroppen. - Detta skulle vara en "enkel" sak... "- Jo, kyss mig i baken". Hur jag än går, står eller vilka kläder jag än försöker använda, så skaver det mot stygnen och svullnaden. Blir det inte bättre snart så är frågan om de inte får amputera allt och döpa om mig till Petra.

Veckans agenda:

  • månd 9/9 samtalsgrupp närstående (Peter), Hjärtats hus, Jönköping.
  • tisd 10/9 rehabbassäng Nässjö, Helena 09.30.
  • tisd 10/9 teletid diabetessköterskan, Helena 13.00.
  • onsd 11/9 Kurator Helena 10.00
Jo - det finns lite att göra även när man är sjuk....


Helenas sockervärden är fortsatt höga. Vi har höjt långtidsinsulinet till max (enl diabetessköterskan). Måltidsinsulinet kan vi delvis höja några enheter till på. Frågan är varför det lever rövare efter att ha varit ganska så jämt mellan 6.5 och 8 under sista året - innan det började hoppa upp och ner. Sista veckorna så är det nästan alltid högt istället men fortfarande pendlande mellan 6.5 och 15.
På torsdag är det sista dag på hormonbromsmedicinen igen - Sen väntar en vecka utan bromsmedicin och på onsd, 18/9 provtagning, fredag, 20/9 skelettstärkande zometadropp + start på ny kur med hormonbromsande Ibrance. På lördag den 21/9 blir det magnetröntgen på Eksjöklinikerna för att se så att metastaserna inte sprider sig vidare, så mycket.

Det är tur att man är frisk - så man orkar vara sjuk!


"Det bästa jag vet" från Helenas 1´a CD skiva 2000. 
Text, musik, sång och keyboard - min Helena.

2 kommentarer:

  1. Så ni kämpar på. Blir djupt imponerad! Ni skickar energi till så många andra, Jättekram!
    Annika

    SvaraRadera