söndag 4 augusti 2019

Ny söndag och nytt bloggläge för mig.

Idag ska (nästan) alla kvinnor på högmässa i Centrumkyrkan. Jag och valparna håller ställningarna i hemmet - och fixar till en söndagsstek också. Så jag kastar mig på datan nu i arla morgonstund innan alla måsten börjar hopa sig.

Helenas njurvärden har börjat försämras drastiskt sista tiden och nu var de så dåliga att hon var tvungen att avstå den skelettstärkande medicin hon får i droppform varje månad. Även hennes sockervärden har varit höga. Jodå, jag vet att njurar och sockervärden har samband. Nu fick hon börja med långtidsvärkande insulin på morgonen och sedan måltidsinsulin vid måltiderna. Inget jätteproblem men lite extra pyssel. Nästa vecka ska vi ultraljuda njurarna i Eksjö. ...to be continued...

Vi har fortfarande besök av Helenas faster, nunnan Syster Birgitta från Vadstena. Vi har PR´at vår bygd, så fler av nunnorna vågar sig ner i södra Vätterbygden och Småländska Höglandet. Att få ha en mogen, förnuftig kvinna extra i hemmet när man har småvalpar som behöver stödmatas ofta - är skönt. Vi byts av och trivs med valpar, samtal och gott kaffe vid köksbordet. Hon och brodern Bengt har kört Landsjön runt, Vista Kulle, besett Kaxholmens höjder, avsmakat Krotorpslandgång, Åsens by mm. Vi har även hunnit hämta lite fina kantareller, avsynat Huskvarnas höjder, testat Lekeryds mjukglass och skapat ett lätt kaos med en nunna på Lager 157 i Jönköping. Mer än en person tittade så ihärdigt på Sr Birgitta att de höll på att gå in i klädställningarna...

Min mamma skulle ha fyllt 80 år den 30/7, så det fick bli en
 av hennes favoritbuketter - vildblommor. foto: M. Simonsson


Varje gång det kommer ett brev är frågan: Heaven or hell...
Denna gång var det en räkning, pust ut.


Sr Birgitta och jag hämtade guld i skogen. foto: M Simonsson

Landsjön 145 MöH till höger och Vättern till vänster, 88 MöH.
foto: M Simonsson.

Lite fredagsgrillning med melloavslut - Förlåt - Melonavslut!
foto: M Simonsson

Valparna Unike Unikum och Livliga Livia växer och stabiliserar sig.
foto: M Simonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar