lördag 17 augusti 2019

Fest - 1 år efter palliativa cancer-beskedet.

Den 16 augusti 2018 är en dag som är fastetsad för evigt på min näthinna. Dels är det min frus födelsedag, dels är det dagen då hennes cancer slutligen fastställdes som spridd - oopererbar bröstcancer. Redan dagen för beskedet, vad det var för sorts cancer som drabbat oss - så var det försent. Redan dag 1 gällde palliativ vård. Så som jag skrivet innan i andra bloggar: Grattis på födelsedagen - här kommer en present som räcker livet ut...

Detta år så samlade vi Helenas barn och mamma i hemmet för en liten grillkväll. Äntligen så kom även kameran fram. Det är roligt när vi kan fånga olika delar av familjen i vårt hem. Jag förskönade bilderna genom att hålla mig bakom kameran.

 Helenas 55-årsdag med barn och mamma. (Johan och Thore dök 
upp en stund också men hade hunnit rymma innan fotograferingen).

Jag njuter av att få fira ytterligare en födelsedag med Helena. 
Förra året gick i moll - detta året var det betydligt mer uppsluppet.

Tack för den Sabina... - Plötsligt vill Bina visa upp sitt nya kropps-
konstverk. Det är bara Sanna som fortsatt, lydigt, tittar på fotografen.

Syskonen: Sanna, Bina och Stefan med sin fru Linda.

Helenas mamma Kerstin.

Fortfarande lika kära efter 7½ månad som äkta makar.

JA, jag lyckades! Äntligen ett foto på
 Sabina utan att hon gör grimascher.

Susanna/Sanna ler mot kameran.

Foto: B. Simonsson. Stulet en bild från Helenas 
mamma. Helena i Sme´backen, för "ca 50 år sen..."

Sabina fyller på tisdag - så hon fick en förskottspresent:

En alldeles egen Ulf - i äkta plåt!

Lite blomster från Johan m familj, 
Sabina och nån skäggig blogg-gubbe...

Givetvis blev det dessutom en bunt med presenter också. En helt sanslöst fin egengjord tavla av Sabina. Ett STORT presentkort på Ikea - så nu kommer hon att njuta av att handla på nätet. En glasemaljerad vas med en peruk. En termosmugg för damen som "glömmer" bort att dricka kaffet, innan det kallnat. MEN som vanligt för Helena - Viktigast av allt är--> samlandet av familj vid bordet. Där man njuter av mat/fika tillsammans. 

LIV!








2 kommentarer:

  1. Att fylla år får en ny innebörd efter en cancerdiagnos, särskilt en kronisk. Jag fick min måndagen efter midsommarhelgen förra året. Och i år firade jag ettårsdag! Det var fint att få göra det 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. När Helena fick beskedet att de hade hittat metastaser i hela ryggen och bäckenet, 3 juli-2018, så vågade vi inte ens hoppas på en jul ihop till. Nu sitter hon i sängen och planerar julklappar till barnbarnen till detta årets jul. Årsdagar och högtider har väl aldrig varit så viktiga som när man inte längre kan ta dom för givet.

      Radera