lördag 29 juni 2019

Den ospridda sanning

Det finns alldeles för liten kunskap, både inom vården och bland allmänheten, om spridd bröstcancer. Jag vet inte hur många gånger jag och mina nära fått höra kommentarer i stil med "Vilken tur att det bara är bröstcancer!". Tja, jag förstår varför. Nästan 90 % av tidigt upptäkt bröstcancer blir behandlade med goda resultat. Spridd bröstcancer är ett obotligt tillstånd och den statistiken är inte alls lika positiv. 3 av 4 dör inom 5 år. Alltså: Trots att femårsöverlevnaden är nästan 90% vid tidigt upptäckt bröstcancer, är den endast 25% för oss med spridd bröstcancer. Omkring 5500 kvinnor lever idag med spridd bröstcancer och antalet diagnostiserade har fördubblats under de senaste 20 åren. I den siffran ingår både de som fått återfall efter en tidigare behandlad bröstcancer och de som (liksom jag) redan har spridning vid diagnos. Det är skrämmande och siffror som bara måste förändras!

Bröstcancerförbundet startade en kampanj för att sprida kunskap om detta. Här kan du läsa mer om Den ospridda sanningen om spridd bröstcancer


Här kan du läsa mitt tidigare inlägg om detta på min gamla blogg Tant de Lux.

Och här kommer en sammanfattning av kampanjen från youtube:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar