söndag 6 november 2022

Allahelgonna helg, rally och kökstjänst.

 Det är skrämmande att det redan hunnit gå 23 dagar sedan vi begravde Helena. Vardag och distraktioner i form av intressen, familj, mm gör att tidsuppfattningen är lite skev. I fredags så tände jag ljus hos mamma, pappa och Helena. Känslan att gå till minneslunden och tända ett ljus för Helena, kan bara beskrivas som surrealistisk. Det var ju inte det här man såg framför sig när vi träffades på nätet 2006. När jag ser tillbaka så hamnar jag på samma ruta som jag gjorde vid första separationen, från mina barns mor. Varför i h-e lär jag mig inte att det är den tid man får tillsammans som är värd mest. - Inte renovering av huset, investeringar i produkter, osv. Det är alltid tid tillsammans som är nummer 1! Om man ger mycket tid åt varandra i ett förhållande så kan man göra nåt bra av den tiden. Ger man inte massor av tid så är chansen mindre att man gör nåt bra. Nu har Helena och jag haft mycket tid tillsammans, - främst pga sjukdom hos både Helena och hos mig. Däremot så borde jag satsat mer tid på vårt förhållande än att bygga till huset, bygga carport, mm - medan jag var friskare och piggare. Som vanligt är det jättelätt att vara efterklok. När man är mitt i situationen, (som kallas livet), så ska man ju "bara"...

På lördagen styrde jag och yngste sonen (Johan*) kosan mot Aneby (några mil norrut). Där gick ss 2 i Novemberskölden. Det blev Sveriges största rallytävling för 2022. För mig som är en gammal motorentusiast, höjs pulsen flera steg, när en vältrimmad motor varvas ur på en liten grusväg. Jag har varit med och arrangerat många "sköldar" genom åren. Nu har Johan tagit över min gamla roll och besiktade bilar både fredag och lördag (innan start). Årets dos av motorvrål, sladdar och doft av varma däck är hyfsat fylld.

Idag söndag så har jag tagit det väldigt lugnt på förmiddagen, då kroppen behövde vila. På eftermiddagen så kom jag dock igång. Nu har jag bakat 6 inbakade minipizzor med köttfärsfyllning. 3 portioner köttfärs (hittade 1 kg nötfärs med kort datum i morse i affären - halva priset smakar gott i min mun). Spagetti kokas imorgon. Gjorde slowcooked revben på 1 kg revben som också var på halva priset. Sen blev det bullbak då förra bullbakets resultat har ätits upp. Nu ska jag äta revben med potatis, sås och kokta grönsaker. Mitt motto:           - Håll skinnet spänt!

Ljusen på minneslunden lyser upp lite i höstrusket.

Söndagsfix: Köttfärssås, revben och minipizzor med färsfyllning.

Färdigt!

Nostalgi - big time. Mammas gamla jäsdukar hänger 
med än. Hon broderade dom 1952, - 13 år gammal.

Bulltillverkning -nästan klara.

Slutjäsning på plåt. Nu krävs karaktär för att inte "smaka bara 1".

Jäsdags.

Rally i höstrusket, - me like!

Gjorde mackor åt mig å Johan: Fr v; bacon/ägg, kyckling/bacon,
 ost/skinka och köttbullar med rödbetssallad. Klart man ska ha
 lite matiga mackor i skogen när det är rally-underhållning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar