söndag 30 oktober 2022

Veckoslut och helg i (nästan) stillhet.

Fredag är jag ju ledig och denna veckans fredag ägnades åt lite ute-fix. Snart är ju vintern här så lika bra att vara klar med höstbruket. Jag var nere med lite cypressgrenar till mamma & pappas grav. Tände även ett ljus hos Helena. Sedan blev det givetvis matlagning, till mig och svärmor. Det är svårt att låta bli. När jag lagar mat så är jag hela tiden i nu´et. Så om jag kan laga mat hela tiden är allt väl - Det funkar ju bara inte så bra att stå vid spisen 24/7. Speciellt inte med artros i knän och höfter samt stelopererad rygg. Några timmar då och då är wunderbäst, men hela tiden - nope! Jag gjorde också något som jag funderat på länge. Jag beställde tid för gamm-tiken att somna in. På måndag ska jag först följa med som stödperson på ett besök på psyk i Jönköping. Sen ska jag vidare med Trolla. Hon är bara 10 år men mår inget vidare längre. Hon äter ok men tappar ändå i vikt. Häften av alla mornar orkar hon inte ställa sig upp utan jag får hjälpa henne igång Så denna helgen blir det extra mycket kel med gamla Trolla, matriarktiken i flocken.

Lördagen har jag pysslat och småfixat mest hela dagen. Färdigställt utemiljön för vintern. Tagit in pelargonerna. Betalat räkningar. Spacklat dörrfoder i köket. Tagit flera promenader. Planerat lite inför mini-renovering av köket. Plockat fram vinterdäcken så de är redo för skifte, när vädret dippar.

Söndag: "Klockan - Ställ tillbaka klockan" skriker medierna. - Som om jag inte vaknade tidigt nog ändå... Nåväl vad är väl en sömnrik natt. Har börjat slipa foder i köket. Det låter som en baggis men då min rygg innehåller kirurgiskt stål och titan på vissa ställen i ländryggen, så känns varje sliptag ordentligt... (Förlåt, nu var jag lite kinkig men nu har det gått över). Slipningen nu klar! Johan och Thore ringde och frågade om jag ville ha besök - Gissa svaret! Så på några trevliga timmar idag har både ute-trallen blivet rengjord, inför vintern. Lekplatsen testad (med högt betyg). Lite makaroner och falukorv blivit slukade, (Thores önskemål på mat). Det är så härligt när huset fylls av en busig Thore och en förnuftig Johan. - Me like! Det enda jobbiga med sprudlande, trevliga besök är tomheten efteråt. Det blir tyst så in i Malmbäck. Nu ska jag ta en kopp java sen får vi se om det blir nåt mer gjort idag eller om rumpan ska få möta fåtöljen ordentligt.


Bästa Thore, pappa Johan och farfar/pappa Peter.

Thore kör lastbil innan han klättrar under och
 fixar motorn. Sedan hoppar han upp där bak 
och kör båt istället. Tur det finns tvättmaskin...

Blev sugen på snabbmat så svängde ihop kebab-
kryddad fläskkarré, pommes, hemodlade lök, baby-
spenat, pak choy och körsbärstomat. Såsen på yoghurt.
Lite rödtjut smakade riktigt bra till fredagsmaten.

Lördagskväll å allmänt less på allt - Då äter jag 
direkt ur matlådan. Fish ´n chips + 1½ glas vitt.

Man får brumma själv i vissa fordon.

1+2 = hmmm. 

Thore och Johan älskar båda fart, undrar var de fått det ifrån...


Camilla Bergmans härliga bilder.
"Min värld av teckningar och tavlor".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar