torsdag 13 oktober 2022

Dagen före begravningen.

När vi träffades 2006 så kändes det som om ödet varit 
inblandat - Hur kan man annars hitta sin andra halva 
40 mil bort? Vi tatuerade in varsitt "evighetshjärta". 
På mig över mitt egna hjärta. Helena hade ju ett stort bröst 
där, så hon valde att tatuera sitt hjärta på insidan av handleden.

Imorgon ska min fru begravas. Hon blev 58 år och 28 dagar. Det är många tankar och känslor som snurrar i skallen. Jag har ju planerat begravningen och pratat med prästen så han kan säga lite om Helenas livsresa. Allt från dödsruna, urna, blommor vid urnan, handbuketter och vilka ljus som ska vara tända i kyrkan, vilka psalmer osv. Jag har spelat in en version av en sång som Helena har skrivit till sin farmor när hennes farfar avled. Då sjöng hon live i kyrkan på farfars begravning. - Hon sjöng den även på sin farmors begravning. - Nu ska jag sjunga den för Helena på hennes begravning. Jag tror inte jag fixar att sjunga den live imorgon så jag har den inspelad. Jag ska även sjunga "Vindharmoni" som Helena skrev texten till sommaren 2002 i Vadstena, när hon blev inspirerad av Vätterns udda rytm, med vågor kontra dyningar. Jag fick det stora förtroendet att skriva musik till denna sång. Nu är jag ju ingen sångare så jag bad Sanna (dottern) om hjälp, så nu låter det bra mycket bättre, än när jag murrade (gubb-sjöng) ensam. Sanna har också skrivit en svensk text till Ed Sheerans "Supermarket Flowers" som handlar om saknaden efter Helena. Den framförs av Helenas 3 barn! Vi har spelat in all musik i förväg - det räcker mer än väl med att begrava Helena i förtid, - att bara tänka sig att då även uppträda, nope! Sen kommer nog en del att bli lite chockade när utgångsmusik efter begravningsakten blir en sång av och MED Helena själv. Det är en av hennes underbara melodier från tidigt 2000-tal: "Walk with me".


Text & musik + sång och klaviatur: 
Helena Dahlstrand.

Tänk gärna lite extra på Helena imorgon mellan 11 och 12. Hennes minne bevaras bäst genom att vi som är kvar, tar lärdom av hennes sprudlande tro på att positiva tankar och synsätt, gör världen lite bättre. 


1 kommentar:

  1. Jo enligt mitt tycke är det en av Helenas bästa låtar. Den blev till dagen innan inspelning av cd´n.

    SvaraRadera