söndag 4 september 2022

Vardag i vårt liv.

Denna veckan som varit, så har många saker snurrat betydligt fortare än vanligt. Både jag och Helena har mäktat med den extra "snurrigheten". Då jag hade svårt att få fatt i delar till vår Chrysler, så hann vi inte ombesikta i tid. Så när jag väl hittade delar i tyskland löste sig allt ganska så smidigt. Min yngste son (Johan) kom hit i torsdags och fixade bromsar och ett fel på ABS-bromsarna. Även om det är stort att få bilen klar för ombesiktning så är det faktiskt lika stort att få ha barnbarnet Thore här. Thore och jag gjorde pizza medan pappa skruvade med bilen. Pizzan blev inte bara bra, utan "Thore-godkänd" med en tumme upp.

I fredags fick jag en tid för ombesiktning. - KLART! Nu är det över ett år innan nästa besiktning. Jag och Helena behöver ju kunna transportera oss, så bilen är väldigt viktig för oss. Stefan och Linda kom på besök, men åkte sen vidare till helgens agilitytävlingar i Jönköping. Sen måste jag väl erkänna att jag varit olydig, vild och något olaglig också. Johans fina Amazon har ju stått parkerad i mitt garage sedan den lackades. Den är nedplockad i delar. Inga skärmar, inga dörrar, ingen huv, inga lysen, inga rutor och en galen gubbe bakom ratten. - Det gick trots detta bra att köra den från byhålan till Nässjö... 

I lördags så var det "kusinträff" för mina barnbarn. 3 st bor ju i Skärstad (mellan Huskvarna och Gränna), medan Thore bor i Nässjö. Denna gången var vi i Nässjö. Härligt att träffa barn å barnbarnen. Då inser man att man inte gjort allt fel i livet. 

Idag kom dottern Sanna hit och nu i eftermiddag kom Stefan och Linda tillbaka efter att ha tävlat i agility, (och gjort det med den äran) i Jönköping lörd-sönd. Alla 3 for sedan vidare mot Falkenberg, där Sanna ska stanna till näst-nästa måndag. 

Helena är still going strong. Hon har ont och svårt att röra sig men envisheten och fightingandan gör att det funkar ganska så bra, trots allt. Hon har nu påbörjat dunderkuren med kortison för att försöka krympa den extrema leverförstoringen. Givetvis så skickar då insulinet iväg i topp. Så nu brottas vi med värden runt 25-30 dagligen. Nu är det bara att hålla tummarna för att sockervärdet ger sig, samt att levern fattar vinken å slutar bråka.

Madame Helena beställde "go´macka" till kvällen. 
Nr 1: kycklingpate´ med grillad kyckling och paprika.
Nr 2 tekaka med räkor, majo och kokt ägg.
Nr 3 Gustafskorvs-röra med creme fraisch, äpple.

Äldsta barnbarnet - Julia lånar Thores racer.

Thore testar en kick-bike.

Jonatan föredrog innelek.

Gladiolerna levererar.

Farfar får god hjälp av bästa Thore.

Jag bara älskar att handla dessa svinnsmarta lådor. Billigt, 
miljövänligt och det får mig att äta mer vegetariskt.

En vanlig vardagskväll med ganska så tomt kylskåp -
Då får man trolla lite med det man har.


1 kommentar:

  1. Ja, go´mackor gillar Helena. Jag är själv uppfödd på sådana, då min mamma gillade bröd-mat.

    SvaraRadera