söndag 20 mars 2022

Helg i familjens tecken.

 Nu slet jag till mig lite tid igen, så jag kan skriva i bloggen. Nu är det söndag eftermiddag och det har varit en härlig helg i familjens tecken. Fredagen ägnades åt att besöka 5 affärer i Nässjö - och omvandla "fattigmansbidraget" till nödvändiga varor. "- 5 affärer!?" - ropar kanske vän av ordning, men det finns förklaringar. 1 mataffär, 1 hundmatsaffär, 1 presentbutik, 1 apotek och 1 butik med bra sortering på fröer. Fröer undlättar när man vill odla godsaker själv. Jag har sparat fröer från förra året men behövde komplettera lite. Hundmat - Ja, har man 8 vuxna hundar och 5 valpar så... Mat syns ju på undertecknad att han gillar. Apoteket är väl den mest frekvent, besökta affären, tyvärr. Sen har ju jag 3 av 4 biologiska barn som fyller 10´de, 19´de och 20´de mars, så presentbutiken är försvarbar, den också. Sen var nästan fredagen slut - åtminstone gubbens ork. Lördagen blev trevlig. Först besök hos dottern med sambo på grattisfest. Pizzafest på bakgården i Huskvarna, istället för tårta passade mig perfekt. 3 av 4 barn på plats, (sjukdom hos ena dotterns familj gjorde att vi får ta igen firandet vid annat tillfälle). Sedan en lugn å skön hemmakväll. Idag startade dagen med att jag trimmade ner en av tikarna som inte trivdes i sin långa päls längre. Det är lite skoj att se en "lurventuss" förvandlas till "offerlamm" med hjälp av en klippmaskin. Sedan har jag lagat lite go´mat. 1½ kg färs har förädlats till köttfärslimpa och pannbiffar. Nu i eftermiddag har jag förodlat sallad, purjolök, salladslök och luktärtor. Jag vet att jag är på gränsen att vara för tidig med tanke på Höglandets nyckfulla frostnätter. Men har bara satt hälften av fröerna än, så kan sätta en senare försådd också.

Utöver vardagssysslor och vardagslivet är tankarna ofta i progressen av Helenas cancer. Hennes hals blir inte bättre. Hon hostar och frustar men får inte upp/loss slemmet som sitter i halsen. Som väl är så är inte andningen påverkad. Frågan är om det är följder av strålningen 8´de februari, eller om det har satt sig en metastas på ett nytt ställe. Veckan som kommer är hemsjukvården här på tisdagen och visar Helena hur en nebulator fungerar. - Det är en "maskin" som omvandlar koksalt till ånga att andas in. Hoppas detta underlättar i hennes hals. Onsdagen är det provtagning i hemmet inför fredagens besök. Fredagen så ska vi träffa onkologläkaren igen och stämma av efter en månads användning av de nya cellgifterna. Håll tummarna för positiva besked!

Söndagsmiddagen. Spagettin blev surrogat till potatisen 
som både ålat sig och blivit ganska så mjuk. 
(Samt att jag var för trött för att orka skala)...

5 av flockens 8 vilddjur. Fr v: Trissan, Skittles, 
Fiorella (som har 5 valpar just nu), Alvina och Idun.

Barnbarnet Thore har 2 lägen - Av eller på (mest på). 
En farfarskopia. Jag var väldigt lik honom när jag var liten.

Vad har den knäppa pappan och bonusmamman Helena nu hittat på?

Klart det var en fotpall i skepnad av en elefant.
Observera halsbandet så hen inte springer bort...

Första försådden för året i syd/öst fönstret.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar