fredag 31 december 2021

Nyår, från plan till genomförande.

Redan innan julmaten har hunnit sjunka ner ordentligt, så börjar jag givetvis planera nyårsmaten. Helena fick ett infall och undrade om vi inte kunde äta lax. Så jag har nu sökt lite inspiration på rätter och tillbehör på internet. Nu är menyn klar. Vi bjöd även in svärmor och svärfar. Jag räknar med att skriva och sammanfatta året om någon vecka, eller så men nu, nu ska jag pusta ut.

Här är ursprungsrecepten som jag stulit mina ideer från: 

Räkvälkomst

Laxsida, ugnsstekt med godistäcke.

Vaniljmascarpone med vilda frukter


Mot det nya året --> och vidare!

Attribut för ett bra firande.

Lite ingredienser till "nyårs-Supé".

Jag bör inte rita offentligt, men ibland leker gubben.

Meny.

Avslutning på supén.

Svärmor var tyvärr för krasslig för att komma till oss på nyårs-
supé. Så jag packade mat och körde över till henne å svärfar.

Varmrätt på väg åt pensionärerna.

Årets sista dessert på väg åt "gamlingarna".

Årets sista förrätt. Räkvälkomst! Gene tunnbröd, 
majonäs, ägg, rödlök, räkor, sallad, citron och dill.

Varmrätten: ugnsgrillad laxsida med godistäcke (creme fraiche, 
citron och dill) pressad potatis och varm citronsås.

Ljuskrona?

Desserten blev vaniljmascarpone med vilda frukter,
 (ananas och melon).

Om det smakade? - Jodå, både mina och 
madame´s tallrikar var rensade på allt gott.

Gubben, lite i hatten...

Madame Helena nyfrisserad med vacker krona.


Ett riktigt bra slut och ett riktigt gott nytt år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar