onsdag 22 december 2021

Mot jul --> och vidare!!!

Dan före - dan, före - dan, före...   -- > Att gå och vänta på något, som barnen t ex gör inför julen, (med all magi), är allt mellan fasa och förverkligande av drömmar. Vi närmar oss nu jul nummer 4 sedan Helenas diagnos blev ett faktum. På semestern 2018, när vi fick beskedet att Helena är på palliativ vård och aldrig kan bli bra/botad, så vågade vi knappast hoppas att få ytterligare en jul tillsammans. Att få närma sig jul nummer 4 tillsammans är i det perspektivet obeskrivligt. Vi har steg för steg kommit vidare och även framåt på vår resa. I år kommer Helenas flock samt hennes mamma å pappa att komma hit på julafton. Min flock kommer hit på "Annandagsfika" så vi blir inte så många per omgång, men ändå så kommer vi att träffa allihop. Just nu när jag skriver dessa inledande rader, så står Jansons frestelse i ugnen. Imorgon så är det skinkgrilljering och köttbullsrullning samt kokning. - Jo, du läste rätt. - Kokning av köttbullar! - Min saliga mor och mormor, som bägge var riktiga matmoror, vänder sig kanske ett varv i sina gravar, - men det är, för mig, revlutionerande att buljongkoka före stekning... Jag testade för en månad sedan att buljongkoka nyrullade köttbullar. - Supersmidigt och enkelt att göra - samt oerhört saftiga bullar.

Recept:

Rulla bullarna som vanligt med din egna mix av lök, mjölk/grädde, ströbröd, ägg och kryddor. Ta 2 buljongtärningar per liter vatten, (jag använder köttbuljong). Koka upp - låt den sedan sjuda. Ta några köttbullar och lägg i (max ett lager), endast sjuda - inte koka. Efter några minuter flyter bullarna upp - De är då klara. Sedan kan du lägga dom i kyl några dagar eller frysa dom - Eller steka dom direkt. Det är endast ytan som behöver lite färg - bullen är redan tillagad. Snabb hantering när folk sitter och väntar på  "-den go´a maten"...

---...---...---

Igår lyckades vi pricka av en av Helenas saker på "vill-listan". Hennes faster (nunnan: syster Birgitta), har stört sig, (tillsammans med Helena), att det är så få nattvardsgångar i Forserums kyrka. Helena har samtidigt svårt att sitta still under en hel "mässa". Därför löstes det med ett sk "sockenbud" igår. Vi åkte upp till Nässjö församlingshem. Där mötte en pensionerad präst upp och genomförde en fin cermoni där han välsignade vinet och brödet samt läste både ur Jesaja och en psalm, i ett mysigt andaktsrum, där bara Helena, prästen å jag var närvarande. Mycket uppskattat av Helena. - Idag så får hon betala priset för gårdagens utflykt, med hög värk. Helt klart är det värt en vilodag för att få själen tillfredställd. Jag fick dessutom träffa en gammal klasskamrat från gymnasiet, som jobbar som vaktmästare i Svenska kykan, Nässjö. - Vi träffades senast på skolavslutningen 1983.   "-Time flies"...

Ett STORT TACK till alla inblandade!

---...---...---

Idag gör jag sista dagen på arbetsträningen för detta året. 3 januari är det åter dags att ta på jobbkostymen. Då har jag förhoppningsvis smält julmaten och lekt med alla julklappar. Det är härligt att vara en del av det sociala arbetet mellan kommuninvånare och kommunen. Att sen även få "leka" med böcker är ju helt i linje med mina intressen.

Våra lurviga inneboende - Ja, hundarna alltså. Skapar lite "drama" genom att lill-flickan Idun (9 mån) har börjat löpa. Normalt så brukar en av de äldre, mer dominanta tikarna inleda flockens löp. - Men vår lilla kaxiga ungtik bestämmer att dra igång själv. - Så nu, mitt i julstöket har vi fått dela hundarna så att Skittles (hane) och Trissan (kastrerad tik) bor i köket, medan resten av flocken (fertila tikar) får vara i levnadsrummet.

Uppstigning - "före tuppen" (05.10). Jansons 
frestelse på gång. Medhjälparna Skittles 
och Trissan vill "bara" slicka skålar...

Jodå, det blev lite frestande Janson. Den lilla
är till "avsmakarkvällen" imorgon.

I fredags så tog jag min 3´dje covidspruta.
Nu hoppas vi att detta skitvirus går å dör!

Det är ju inte alltid man orkar vänta till jul med god mat.

Igår kväll, så lyste månen så intensivt, över grannens tak att jag
 var tvungen att kolla så det inte var ett nytt Jesusbarn, på gång.
Det är ju fullt tillräckligt med ett.

En riktigt god jul å ett gött nytt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar