tisdag 26 oktober 2021

Varför är inte livet lika enkelt som en Bouillabaisse?

Nu har gubben (jag) klurat lite igen. Livet är en gåta - precis som det sägs i gamla ordstäv. Livet är ju som bekant också farligt: - Det är få som överlever... Nu ska jag inte bara stapla floskler på varandra, jag ska försöka hitta på lite egna dumheter också. Mina liknelser och rubrik i dagens blogg kommer sig av att jag tycker det är en ganska så smal sak att göra en supersmaskig bouillabaisse. För de av Er som missat en av livets vesäntligheter så kan jag berätta att mindre matfixerade personer ibland kallar samma sak för fiskgryta eller fisksoppa. Nästan varje gång som jag gör en bouillabaisse så tycker någon på sociala medier att det är bra av mig - för det är ju svårt... - Nä det är inte alls svårt. Det är till och med väldigt enkelt. Det enda som är riktigt, riktigt viktigt är att man beräknar koktiden för respektive ingrediens. Sen kan man göra den så mycket lyxigare än vad jag gör - om man har pengar till "finare" ingredienser, typ fler fisksorter, riktig fiskfond, mm. Nog yrat om detta - Här kommer mitt recept från i söndags för 4 ordentliga portioner: 

6 hg egenodlade små potatisar, borstas/tvättas noga.

4 egenodlade sommarmorötter, tvättas och skärs i lika tjocka stavar på ca 4 cm längd.

4 egenodlade persiljerötter fixas liksom morötterna.

2 egenodlade, små purjolökar skärs i 4-5 mm tjocka skivor.

10 små egenodlade körsbärstomater tvättas. 

2 fiskbuljongtärningar (ändå bättre med egenkokt fond, om man orkar)

1 liter kokande vatten 

1- 1½ msk tomatpuré

½ dl vitt vin.

3 tärnade (ca 2-3 cm stora), tinade portionsbitar laxfilé á 125 gram.

2 tärnade (ca 2-3 cm stora), tinade portionsbitar torskrygg á 125 gram.

200 gram tinade, skalade räkor.

curry, salt.

Nu är det dags att tillaga godsakerna:

HÖG värme på plattan! - Häll kokande vatten över buljongtärningarna, vispa/rör ordentligt så dom löses upp. Tillsätt potatisen. Timer 7 minuter. Tillsätt persiljerot och morot samt purjon. Timer 7 minuter. Tillsätt tomatpuré och fisken samt vinet. Timer 3 minuter. "Vattna av räkorna". Ta ca 1 - 2 kryddmått m curry över räkorna, blanda. Ropa nu: "- Maten är klar!" (Om man inte hugger in direkt så blir framförallt räkorna lätt sega och tråkiga). Tillsätt tomat och räkor. Timer 2 minuter. Smaka av med salt. - Servera å njut!

Söndagslunchen.

Varför i hela, vida världen skriver gubben recept på en blogg som ska handla om hur det är att leva med spridd, palliativ cancer i familjen? Jo, det är för mig (som är en matglad gubbe), lätt att dra liknelsen att mat är oerhört lätt att laga och sen njuta av, - Om man är beredd att göra just "det lilla extra" så kan det bli helt ljuvligt. Om man inte bryr sig så blir ju maten bara en nödvändighet. Tänk nu hur underbart det hade varit om man kunde se på cancer på samma sätt som jag gör på mat. Då kunde man, med en omsorgfull behandling, bli helt frisk. Inte behöva leva livet i ett vacuum, utan få njuta fullt ut av den tid man har. Tyvärr så hittar jag inga recept på hur man får spridd, metastaserad, cancer att försvinna. Så jag får nog fortsätta att laga så bra mat jag kan och hoppas att Helena håller sig flytande, av schysst käk. 

Jag har nu börjat med arbetsträning på medborgarkontoret/biblioteket i byn. Än så länge är det ganska så få timmar - men det känns bra. Då Helena och jag tidigare drivit bokförlag så är det mesta ganska så bekant. En bra start på resten av livet!

1 kommentar:

  1. Mer god mat åt folket kanske inte förlänger livet - men det gör resan trevligare.

    SvaraRadera