tisdag 23 augusti 2022

Tiden är ur led.

 Det har funkat hyfsat med cancerresan - även att tiden faktiskt tar ut sin rätt. Helena är tröttare och skakigare allt varefter tiden går. Sista veckan har varit annorlunda och ev beror en del på ett test med sativa (cannabisolje-spray utan rusfunktionen i). Nu har vi tagit paus på denna, för att se om vimsigheten försvinner. Hon har börjat yra och vimsa allt oftare. - Inte svart och otäckt utan familjärt och trevligt:   "- Peter, har du varit och matat dom svarta fåglarna? - När var det Ida gjorde fågelbaden åt Bina och -Sanna? (samtliga döttrar), Varför lagar du mat åt grannarna?, Vilken tid var båt-picknicken?" - mm, mm - dock inget som stämmer utan drömmar som hon inte kunnat skilja från verkligheten.  

Igår så blev jag förvånad. Ifrån att vara trött som vanligt på morgonen så var hon nästintill medvetslös på morgonen. Jag fick dela smörgåsen i småbitar och tvinga i henne medicinen. Skakar mycket och är väldigt, väldigt trött - somnar ca 30 ggr under frukosten. Ger henne ½ kopp kaffe via sugrör. 2½ glas med vatten. All medicin funkar med min hjälp att få ner. På toa kapsejsar hon i mina armar. Får henne i säng vid 08.15. Somnar som en stock. Hemsjukvård kommer 09.00 . L (hemsjukvården) anser att det är LÅNGT gånget. Har samtal med mig. Kl 10.30 telesamtal att SSIH kommer på akutbesök kl 14, - samtidigt som soc sekr. Meddelat Simonssons klanen (släkten). Kl 11 får jag bara lite kontakt med Helena hon orkar inte kommentera eller ta sig upp till vaken nivå. Nästintill medvetslös. Kan ej väcka henne till lunch. Liten reaktion när jag testar hennes insulin. När jag jag säger: "- Jag ska sticka dig i fingret och kolla sockret", så lyfter hon upp handen lite. Precis så här såg det ut med min mamma när hon låg metvetslös sina sista dagar.    L (hemsjukvård fick upp Helena vid 14.00. Sen var Helena med i rullstolen på mötet m SSIH, soc sekr, hemsjukvård. Vi bestämde: - Starta m hemtjänst torsd. Stopp på furix, stopp på sativa. På kväll H pigg och som vanligt - Ville ha pizza, - åt upp hela! Snacka om omsvängning från totalt borta till pigg och pizzasugen.

Idag tillbaka och klar i kroppen och kommunikativ samt medveten om allt - utom det som strulade på morgonen igår, vilket är helt borta för henne. Imorgon ska vi till Eksjö (Oaklake på utrikiska) och ta ct-scan på hennes övre mage. Det verkar som att all vätska som hon bär i kroppen trycker mot höger lunga så hon har svårt att andas när hon ligger ner. - Efter 2 timmar ska vi vidare till mag och tarm och ev tappa ut vätska.  -->  To be continued... (eller som vi snålänningar säger - Det kommer mere - sänn.)

Årets första gladiol på gång.

Lycka att få hämta maten på egna odlingen.

Jodå, det smakade!

Klart madame Helena ska lukta på blommorna.

Absolut ingen smickrande video, men sanningen
 är inte alltid vacker. Helenas neurologiska problem 
tilltar allt mer. Att äta frukost är ibland svårt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar